Janneke Oude Groen van De Binnenvest
Als maatschappelijk werker bij De Binnenvest ziet Janneke Oude Groen dagelijks wat een kleine financiële steun kan betekenen voor de mensen die ze begeleidt. “SUN is voor onze cliënten soms het verschil tussen verder kunnen of terugvallen.”
Janneke Oude Groen, maatschappelijk werker bij De Binnenvest, ziet de hulp van SUN Leiden als een back-up voor als er geen andere opties meer zijn. “SUN is voor onze cliënten soms het verschil tussen verder kunnen of terugvallen.”
“Ik zeg altijd dat ik de mooiste baan van de wereld heb,” begint Janneke Oude Groen, die inmiddels vijftien jaar werkt bij De Binnenvest, de organisatie voor maatschappelijke opvang in Leiden en omliggende gemeenten. “Na al die jaren heb ik een rugzak vol ervaring die ik kan inzetten om mensen te begeleiden. Dat blijft ontzettend waardevol werk.
Bij De Binnenvest werken maatschappelijk werkers en persoonlijk begeleiders intensief samen in gebiedsteams. “Samen bouw je stap voor stap aan herstel van de cliënt.” De organisatie is de afgelopen jaren flink gegroeid. “Toen ik begon, waren we met zo’n 75 mensen. Nu zijn we ruim 250 collega’s sterk, verspreid over Leiden, de Bollenstreek, Kaag en Braassem en zelfs Delft.”
De Binnenvest heeft diverse opvanglocaties: van de dag- en nachtopvang De Nieuwe Energie tot kleinschalige opvangwoningen verspreid door de stad. “Mensen worden niet altijd meer direct in de opvang geplaatst. Er vindt eerst een uitgebreide intake plaats waarin wordt gekeken welke vorm van opvang het beste past. Soms is dat 24-uursopvang, soms kunnen mensen begeleid zelfstandig wonen in de wijk.”
SUN als ‘achtervang’
Voor cliënten in financiële nood kloppen medewerkers van De Binnenvest regelmatig aan bij SUN Leiden. “Het geeft ons een veilig gevoel dat SUN er is,” zegt Janneke. “Zelf kunnen we veel regelen en voor elkaar krijgen, maar soms is er nét dat beetje extra nodig. Bijvoorbeeld wanneer er geen financiële middelen beschikbaar zijn of de voorliggende voorzieningen ontoereikend zijn. Waar alle wetten en regeltjes stoppen, is SUN er nog. Het is fijn om te weten dat er altijd nog een achtervang is die het mogelijk maakt om iemand alsnog dat cruciale duwtje in de rug te geven. Dat kan voor mensen net het verschil maken tussen stabiliseren of terugvallen in oude patronen. Het geeft mensen zoveel motivatie als dingen lukken en ze een keer geen nee krijgen te horen.”
Hoop en verschil maken
SUN heeft voor cliënten vaak letterlijk het verschil gemaakt tussen doorgaan of afhaken. Janneke: “Ik herinner me een situatie waarin SUN huurachterstand betaalde waardoor iemand niet uit huis werd gezet. Of cliënten met kiespijn die dankzij een bijdrage hun gebit konden laten behandelen. Dat zijn niet alleen praktische oplossingen; het geeft mensen ook weer vertrouwen en hoop om door te gaan.”
Een ander concreet voorbeeld van hulp die direct verschil maakt zijn de supermarktbonnen van SUN. “We hebben regelmatig cliënten die letterlijk niets te eten hebben en geen geld hebben om naar de supermarkt te gaan. Dankzij de bonnen kunnen ze direct boodschappen doen. Dat is iets heel concreet waar mensen ontzettend mee geholpen zijn. Want het is een eerste levensbehoefte.”
Mensen zijn vaak compleet ontmoedigd als ze bij De Binnenvest aankomen. ,,Als hulpverleners staan we vaak machteloos, vooral als cliënten tegen muren aanlopen van bureaucratische regels en beslissingen. Het is waardevol dat we door SUN soms toch een oplossing kunnen aandragen. Het voelt als een soort 'nooduitgang' die je hebt. Ook als SUN de aanvraag niet toekent, wordt er toch altijd meegedacht over andere oplossingen en voorzieningen. Het stopt niet bij een nee.”
Praktisch en snel
De aanvraagprocedure bij SUN wordt als toegankelijk en snel ervaren. “Soms is het even zoeken naar de juiste financiële gegevens, maar over het algemeen verloopt het aanvraagproces soepel. En belangrijk: de afhandeling is snel. Dat horen we van al onze collega’s terug.” Schuldenproblematiek blijft een lastig punt en dat maakt het indienen van een aanvraag soms wat lastiger. “Veel cliënten weten zelf nauwelijks hoe groot hun schulden zijn. Vooral mensen uit andere landen, die de taal minder goed beheersen, lopen daarin vast.”
Naast SUN heeft De Binnenvest haar eigen fonds dat cliënten financieel kan ondersteunen: 'Vrienden van De Binnenvest'. Dat is er vooral zijn voor kleine, overbrugbare uitgaven, tot 500 euro. “Bijvoorbeeld als iemand de telefoonrekening niet kan betalen of nieuwe kleding nodig heeft. Bij grotere zaken, zoals een huurachterstand, gaan we naar SUN. En soms helpt SUN in samenwerking met Vrienden van De Binnenvest.”
Wat als SUN er niet zou zijn? “Dan zouden we echt veel vaker met lege handen staan,” zegt Janneke resoluut. “SUN vult het gat op waar de regels ophouden. Zonder SUN zouden veel mensen sneller terugvallen, ontmoedigd raken of in zware problemen belanden. SUN maakt echt het verschil. Het geeft hoop, lucht en perspectief. En dat is misschien wel het belangrijkste wat je mensen in kwetsbare situaties kunt bieden.”