Thijs Altunyuva van Aemosa
Thijs Altunyuva, coach en coördinator dagbesteding bij Aemosa, vertelt hoe SUN Leiden een belangrijke rol speelt in het bieden van hulp aan zijn cliënten. “Door mensen verlichting te bieden op financieel gebied, kunnen wij hen beter ondersteunen bij de psychische problematiek.”
Thijs Altunyuva werkt sinds twee jaar bij Aemosa, een ambulante begeleidingsorganisatie die ondersteuning biedt vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Aemosa helpt volwassenen met psychische, psychiatrische en/of verslavingsproblemen. “Wij bieden begeleiding op maat en helpen cliënten met allerlei zaken. Van administratie tot praktische hulp bij een verhuizing tot simpelweg een wandeling en een goed gesprek”, legt Thijs uit.
Aemosa heeft sinds een paar jaar ook een expertiseteam woningvervuiling en hoarding, opererend onder de naam Introspekt. Hoarders lijden aan een psychische aandoening waarbij ze moeite hebben om spullen weg te gooien. “Het doel is niet alleen om op een humane manier te helpen opruimen, maar om een duurzame oplossing te vinden die aansluit bij de behoeften van de cliënt. We werken stapsgewijs, stellen doelen en werken samen met instanties zoals de GGD.”
Daarnaast biedt Aemosa ondersteuning op het gebied van dagbesteding voor mensen met ADHD, autisme, hoogbegaafdheid of depressie. “Veel dagbestedingen richten zich op gehandicapten en bieden weinig ruimte voor ontwikkeling. Bij ons draait het om groei en sociale vaardigheden. Deelnemers werken zelfstandig, maar in kleine groepen. Ze kunnen schilderen, tekenen, schrijven of muziek maken,” legt Thijs uit.
De rol van SUN Leiden
SUN Leiden kan een belangrijke rol spelen voor cliënten van Aemosa die plotseling geconfronteerd worden met financiële problemen. Gemiddeld doet Aemosa zo’n twee aanvragen per maand. “We overwegen altijd eerst andere opties, zoals betalingsregelingen, voordat we een aanvraag doen bij SUN. Maar wanneer er echt geen andere oplossing is, is SUN echt een uitkomst. Door mensen tijdelijk verlichting te bieden op financieel gebied, kunnen we hen beter ondersteunen bij andere aspecten van hun leven, zoals psychische problematiek.”
Voor de cliënten van Aemosa betekent de steun van SUN vaak een grote verlichting. Thijs herinnert zich een recente kwestie, waarbij SUN te hulp schoot. “We hadden laatst een gezin met een pasgeboren baby, die speciale melkpoeder nodig had. De ouders zaten bij de voedselbank, maar de baby kon niet tegen de standaardmelk. De speciale babymelk was heel duur en kon het gezin zelf niet betalen. SUN heeft toen binnen no time financiële ondersteuning geboden om deze melk te kunnen kopen voor een aantal maanden. Dat soort snelle en concrete hulp is ongelooflijk waardevol.”
Praktische en psychische ondersteuning
Een andere hulpvraag die hem is bijgebleven, ging om verf en gereedschap voor het opknappen van een woning. “Het klinkt klein, maar zoiets maakt een enorm verschil in hoe mensen zich voelen in hun eigen leefomgeving. Het is niet alleen een kwestie van geld, maar ook van praktisch ondersteunen en een stukje waardigheid teruggeven. Geldstress is een enorme factor in het leven van veel van onze hulpvragers. Het beïnvloedt niet alleen hun financiële situatie, maar ook hun mentale gezondheid. Stress kan zelfs leiden tot fysieke klachten.”
Wanneer een cliënt weer financiële stabiliteit krijgt, kan Aemosa zich richten op de kern van de begeleiding: het werken aan psychische en sociale problematiek. “We zijn bij Aemosa multi-inzetbare hulpverleners, maar geen budgetcoaches. Het is dus een enorme steun dat we terechtkunnen bij een organisatie als SUN.”
Snelle reactie en toegankelijke aanvragen
De snelheid noemt hij als een groot pluspunt van SUN. “Vaak krijgen we binnen één tot twee dagen een reactie op een aanvraag. Dat onderscheidt SUN van veel andere organisaties, die vaak meer bureaucratische obstakels hebben," legt Thijs uit. Ook de duidelijke richtlijnen maken het proces overzichtelijk. “We weten waar een aanvraag aan moet voldoen en hoeveel we kunnen aanvragen.”
Thijs vertelt dat hij altijd samen met cliënten de aanvraag invult, om ervoor te zorgen dat alle informatie correct en compleet is. “Mensen zijn soms huiverig om hun financiële gegevens te delen, maar ik leg altijd uit dat SUN er is om te helpen en discreet met die informatie omgaat. Bovendien wordt elke aanvraag beoordeeld door echte mensen, niet door een robot. En mocht er iets ontbreken, dan krijgen we vaak de kans om dit alsnog aan te vullen."
Een blik op de toekomst
Hoewel de samenwerking met SUN Leiden goed verloopt, ziet Thijs ook ruimte voor verdere ontwikkeling. “Er zijn nog veel mensen die SUN niet kennen of niet durven aan te kloppen voor hulp. Het zou mooi zijn als SUN de zichtbaarheid kan vergroten, zodat nog meer mensen weten dat dit vangnet er is.”
Dankzij SUN krijgen hulpvragers niet alleen financiële ademruimte, maar ook de kans om hun leven weer op de rit te krijgen. “Geldproblemen staan vaak niet op zichzelf. Als we de financiële druk kunnen verlichten, kunnen mensen zich focussen op herstel en een stabiele toekomst opbouwen”, besluit Thijs.